Transformasi kontena perkapalan kepada rumah gurun yang sangat mewah oleh seorang arkitek London, sangat mengagumkan!

perkapalan hanyalah digunakan untuk meletakkan barang-barang perkapalan.

Tetapi sejak kebelakangan ini, ramai yang telah muncul dengan idea luar biasa yang menggunakan kontena ini untuk membina sesuatu yang lebih berguna seperti dengan membina restoran atau rumah mewah.

Binaan seperti rumah dan restoran dikatakan lebih muda untuk direka, memiliki ketahanan luar biasa, kosnya yang rendah bahkan kontena seperti ini juga agak mudah untuk diguna pakai semula.

Oleh kerana faktor-faktor tersebut kini muncul beberapa binaan mewah yang tersergam indah menggunakan kontena yang telah dibina.

Melihat akan peluang hebat ini, seorang arkitek London Whitaker, dari Whitaker Studio, telah muncul dengan ideanya tersendiri untuk membina sebuah rumah gurun yang mewah dengan menggunakan kontena perkapalan.

Hasilnya sangat luar biasa!

Pelanggan James, seorang penerbit filem, telah membawa beberapa orang rakannya melawat tanah miliknya yang berkeluasan 90 ekar di Joshua Tree, California, pada awal tahun ini.

Melihat kepada inspirasi landskap padang pasir, salah seorang kawannya mencadangkan kepadanya untuk berhubung dengan James bagi membina struktur yang sama seperti yang pernah dirancangnya sebelum ini.


Kredit: Facebook

Gambar tersebut adalah gambaran sebuah pejabat yang saya telah direka beberapa tahun lalu tetapi tidak pernah terbina.

Jadi ketika kliennya berada di London dia telah menghubungi James untuk mengadakan pertemuan.

Kredit: Whitaker Studio

Sejak pertemuan itu, mereka telah mereka bentuk rumah dari luar dan pembinaannya dijangka bermula pada tahun depan.

Kredit: Whitaker Studio

Rumah yang berkeluasan 2,152 kaki persegi itu akan menggunakan panel solar di atas bumbung garaj untuk membekalkan tenaga elektrik kepada rumah, dapur, ruang tamu, dan tiga bilik tidur.


Kredit: Whitaker Studio

“Setiap kontena dibina untuk mendapatkan pandangan yang maksimum di seluruh landskap atau menggunakan topografi untuk memberikan privasi, bergantung kepada penggunaan individu,” kata James.


Kredit: Whitaker Studio


Kredit: Whitaker Studio


Kredit: Whitaker Studio


Kredit: Whitaker Studio

Sumber : Era Baru

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *