ILHA DA QUEIMADA GRANDE: MISTERI PULAU ULAR DI BRAZIL

Brazil adalah sebuah negara dengan salah satu tempat paling indah di dunia dengan beribu-ribu pelancong datang ke sini setiap tahun.

Negara ini juga terkenal dengan hutan hujan tropika dan pelancongan kebudayaan dengan destinasi pelancongan antarabangsa utama Rio de Janeiro dan São Paulo.

Jika anda berminat untuk melancong ke luar negara dan telah memutuskan untuk pergi ke Brazil, ini adalah dua tempat terbaik untuk menikmati perjalanan anda.

Terutamanya jika anda ingin pergi ke tempat-tempat yang mempunyai keajaiban semula jadi yang tidak disentuh oleh manusia seperti hutan hujan Brazil atau pulau tidak berpenghuni. di perairan sekitar Brazil.

Apa itu Pulau Ular?

Satu tempat yang sudah sekian lama hampir tidak tersentuh oleh umat manusia adalah sebuah pulau yang terletak 21 batu dari pantai negeri São Paulo yang disebut “Ilha de Queimada Grande”, yang lebih dikenali sebagai Pulau Ular yang terkenal.

Pulau Ular adalah sebuah pulau kecil dengan keluasan kira-kira 110 hektar yang mempunyai lebih daripada 430,000 ular.

Dikatakan bahawa pulau itu pernah dihubungkan ke tanah besar tetapi disebabkan oleh peningkatan paras laut, pulau itu telah terputus dari tanah besar, yang membolehkan sebilangan ular tumbuh subur di sini.

Jennis Ular ini termasuk spesies paling berbisa di antara 2,000 hingga 4,000 spesies, Bothrofus Isnsularis, yang biasa dikenal dengan Golden Lancehead.

Ular ini dikatakan sebagai salah satu ular paling beracun yang ada saat ini, dengan racunnya yang 4 atau 5 kali lebih mematikan daripada saudara-saudaranya di daratan.

Racun ini boleh mencairkan kulit dan daging manusia.

Ular Golden Lancehead

Bothrops Isnsularis atau Golden Lancehead adalah spesies ular yang paling berbisa yang hanya terdapat di Pulau Ular dengan bahagian bawah kekuningan (emas) berwarna kekuningan.

Istilah Lancehead berasal dari bentuk kepalanya yang khas dari semua spesies bothrops dan boleh tumbuh hingga panjang maksimum 1 meter.

Malangnya, disebabkan penduduk yang rendah dan faktor lain, spesies ular ini disenaraikan sebagai Terancam oleh IUCN.

Apa yang menjadikan Pulau Snake begitu berbahaya?

Sekiranya anda mengira jumlah ular beracun di pulau yang saiz pulau itu, anda akan mendapat kepadatan ular satu ular per meter persegi.

Ini bermakna bahawa jika anda memasuki pulau ini, anda berada dalam beberapa kaki maut pada bila-bila masa.

Pulau Snake bukanlah tempat yang anda mahukan atau bahkan dibenarkan untuk melawat kerana kerajaan Brazil melarang orang awam memasuki pulau itu kerana risiko.

Satu-satunya pengecualian untuk pesanan ini termasuk anggota Angkatan Laut yang melawat pulau itu untuk menjaga rumah api dan penyelidik yang mempelajari pelbagai ekosistem (yant)

Sumber: mysteriousfacts.com

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *